2009-05-02
 19:29:13

Amerikanska chokladmuffins med dumle och "sockerbitar"

Jag sa ju att jag tänkte baka muffins igår, visst skrev jag det?...jag och Tove gjorde det iallafall, de blev som vanligt ganska misslyckade, jag fattar inte hur man får dem så fina våra väller alltid över eller sjunker ihop...men de blev väldigt goda så jag tänkte dela med mig av receptet här på bloggen:


OBS! Så här såg de ut innan  vi satte in dem i ugnen haha, de var inte speciellt fina efter...

Amerikanska chokladmuffins med dumle och "sockerbitar" (Godissockerbitar på förstås xD )

6 portioner | Stora formar, 6 st/plåt

vad?:
4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja
Dumlekolor (antal efter smak)
"Sockerbitar" (godiset) ca 1/muffin


Hur?:
- Sätt ugnen på 175°C.
- Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao.
- Rör om och blanda väl. Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 min med elvisp.
- Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet.
- Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i pappersformar för Amerikanska muffins.
- Dela på dumlekolorna och sockerbitarna.
- Fyll formarna till lite mer än hälften och lägg i dumlen.
- Fyll formarna med resten av smeten och tryck sedan försiktigt ner sockerbitarna. (dessa kommer sen smälta och bli krispiga på toppen). 
- Grädda 20-25 min i mitten av ugnen.

källa


...så här såg de ut efter haha xD


Alexandra

åå så gott:D



PUBLICERAT: 2009-05-02, 20:40:31 | URL: http://evelinaalexandra.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: