2009-11-26
 00:23:43

Message in a Bottle

Igår läste jag ut en av de bästa böcker jag läst. Det är så underbart att läsa en bok som gör att man börjar gråta! Det spelar ingen roll om det är för att den är sorglig, romatisk eller bara lycklig. Om man kan gråta till en bok betyder det att den är bra. Och när jag läste ut Message in a Bottle kunde jag inte stoppa tårarna i minuter efteråt! Den är verkligen otrligt rörande!
Den rörde mig så mycket att när jag gick till biblioteket idag för att hitta en ny bok kunde jag bara låta bli att låna en annan bok av samma författare, Nicholas Sparks, nämligen The Notebook. Det är säkert många som har sett filmen, kanske ni har läst boken också?
Iallafall så är Message in a Bottle verkligen värd att läsa, jag läste ut den på en vecka och språket är inte alls svårt. Fast det kanske inte jag ska säga, ni förstår inte hur otroligt underbart det är att läsa en bok på engelska utan att behöva översätta till svenska om ni förstår vad jag menar, det känns liksom normalt, precis som att läsa på Svenska fast bättre eftersom den inte är översatt!
Vad jag menar är att det finns många bra böcker av svenska författare och det är inte något fel på språket i dem men om det är en översatt bok från engelska till svenska blir det lätt språkfel vilket oftast gör den bättre på engelska.
Jag pratade faktiskt med en här som älskar Stieg Larssons trilogi, eller den andra boken har precis kommit ut här, men hon klagade lite på översättningen på vissa ställen.  Funderar på att läsa The Girl with the Dragon Tatoo (Män som hatar kvinnor) bara för att se hur det är att läsa en bok översatt från svenska till engelska xD



Message in a Bottle by Nicholas Sparks:
Theresa Osborne is divorced and disillusioned, but all that is about to change when she finsd a bottle on the beach with a mysterious love letter inside. What happens next is unexpected, and perhaps even miraculous - for it embraces all our hopes for finding someone special, for having a love that is timeless and everlasting...






KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: