2010-06-22
 20:35:17

Pros and cons

Så nu när jag är hemma efter ett år som utbytesstudent i Usa kanske man ska reflektera lite över det och det finns ine så mycket mer att säga att det är en uppöevelse för livet! Jag måste erkänna att jag ser inte fram emot skolan nästa år, först kommer skolan vara så mycket svårare och jag har blivit ganska lat, sedan kommer alla mina kompisar att gå i trean och jag kommer behöva se dem ta studenten utan mig, men det är två nackdelar och inte betyder så mycket om man tänker på alla fördelar! Det här året blev inte alls som jag hade tänkt, det är omöjligt att beskriva men när man i slutet av året såg jag mig som en amerikanare om jag säger så, jag hörde hemma där och det var inget jag hade räknat med, jag levde ett till liv som jag nu kommer att sakna ibland för precis som här hade jag träffat många vänner, lärare och personer som nu betyder väldigt mycket för mig! Det är helt enkelt något som inte går att föreställa sig förrän man upplever det själv, eller som min familj som kom och hälsade på, de kunde också se vad jag under ett år hade byggt upp. Jag har nu två hem och två familjer... Så om ni blivit inspirerade av mig och funderar på att spendera ett år som utbytesstudent, vad väntar ni på? GO FOR IT! För jag lovar er, om ni inte gör det nu kommer ni med ganska stor säkerhet att ångra er, det hade jag gjort!!!!

2010-06-22
 20:20:12

Bye Bye USA

hej igen!!

ännu en gång har det gått flera veckor sedan sista inlägget och för att vara ärlig kan jag bara skylla på trött och lathet!
Senast jag skrev var jag fortfarande i South Dakota och det var bara några dagar kvar till det stora avskedet. Det var förstås väldigt svårt att säga hejdå, det var som att göra om samma procedur som innan jag åkte fast nästan värre för nu vet man inte när man kommer få se dem igen. Men efter att jag sagt hejdå kändes det väl helt ok, jag menar jag var påväg till Florida så vem skulle inte vara glad?

Nu kommer jag iallafall att skriva en uppsats här men det står allt om vad vi gjorde i Florida!

Vi flög till Minneapolis den första juni, men flyget var försenat så när vi kom till gaten kunde vi se vårt flyg rulla iväg.Så vi fick ta nästa flyg som gick kl 7 på kvällen, som tur var så var det lätt att åka till the mall från flygplatsen och vi kunde spendera en halvdag till på The Mall of America. Men vi skulle komma till hotellet riktigt sent och gå upp tidigt på morgonen för att åka till Universal Studios. vi gick till sängs runt två den natten och sedan vaknade tidigt, bussen dit lämnade nämligen hotellet 8.25
Även fast vi var trötta hade vi en fantastisk dag, det fanns så många coola berg-och-dalbanor, var min favorit en båttur där man inte kunde gå ur torr.
Nästa dag lämnade vi Best Western (hotellet) och tog en taxi till All Star Music hotell på Disney World, det var så heftigt, vi fick bo i en del som kallades Broadway! :D
När vi var klara tog vi en buss till den första parken, Epcot (ja vi tog en buss för området var alldeles för stort!).

Jag gillade den verkligen, de hade alla dessa coola åkturer, en där man faktiskt svävade i luften över massa olika platser i världen! De hade också små kopior av olika länder i parken och det kändes precis som man var i landet, även de som arbetade där var från det ursprungliga landet. De hade Norge, eller de sa att det var Norge, men de hade mer svenska saker! vilket gjorde mig arg men det var roligt att man kunde prata svenska med de som jobbade där haha!
Dagen efter spenderade vi på deras mest berömda park, The Magic Kingdom och om ni känner mig så kan ni nog gissa att det var min favorit mes all söta åkturer som Peter Pan och Snövit! :D
Vi hade fortfarande en dag på hotellet om vi ville men efter att mamma och pappa hade hämtat bilen vi skulle hyra åkte vi till en strand som hette Clearwater Beach för vad vi hade hört var oljan påväg ditåt, vattnet var jätteskönt och det var härligt att bara ligga på stranden och ta det lugnt.
Vår andra dag åkte vi ut på en båttur för att se delfiner och det gjorde vi, de lekte i vågorna från båten och jag hade aldrig sät en delfin vilt sådär!
Sedan åkte vi söderut till Key West och bodde på The Suthernmost Hotel och det var så sjukt underbart! Vi blev så förälskade i den ön och hotellet med för de hade en egen privat strand med kristallklart vatten som var varmare än lufter vilken betyder att det var otroligt varmt, så istället för att det svalkade av än började man s vättas när man gick ner, har aldrig varit med om något liknande! De hade också två andra hotell i närheten och därför hade vi tre pooler att välja från! Vi stannade där i två dagar och sedan åkte vi till Miami på morgonen, men vi stannade på Grassy Key (en annan ö) och leva min dröm sedan jag var liten att få simma med delfiner gick i uppfyllelse! och Toves också såklart! Det var sååå fantastiskt underbart, något alla borde få prova på!
Efter vår otroliga upplevelse åkte vi vidare till Miami för att stanna på ett annat hotell en natt, det låg precis vid stranden så vi fick också ta ett kvällsdopp på den kända stranden Miami Beach!
Sedan var det då dags att lämna USA dagen efter och "konstigt nog" (jag menar vi åkte ju med delta) var flyget försenat ännu en gång och vi var tvungna att springa till vårt nästa flyg till Stockholm och som tur var så hann vi precis!
När jag konmm hem sedan hade typ hela släkten ordnat med en jättestor överraskningfest för mig, det var verkligen det bästa välkommnandet man kunnat få!!!

2010-05-29
 02:27:13

Mycket på G

nu var det länge sedan man bloggade men onsdagen förra veckan kom min kära familj och det var hur mysigt att se dem efter tioo hela månader!! Graduation var i lördags en både rolig och sorglig dag, många skratt och tårar, jag kommer sakna alla här så himla mycket, det kan jag lova! men det var kul att få uppleva a real american graduation! Sedan i måndags åkte jag mamma, pappa och Tove til minnesota och stannade först i Rochester där pappa bodde när han var 6-7 år så det var kul att se hans gamla skola och hus! Dagen efter fortsate vi till minneapolis och MALL OF AMERICA som man har hört så mycket om, kändaste måste nog vara att de har ett tivoli inomhus och när jag hörde det trodde jag det var kanse en liten berg-och-dal bana men nejdå det var stora och läskiga berg-och-dal banor, hopptorn och barn karueller , de hade till och med en flum-rider...INOMHUS!! fast när man är i en av världens största köpcenter ville vi hellre shoppa än åka karuseller så vi gick runt i flera timmar på varje våning (totalt tre våningar) fast affären vi spenderade mest tid i var så klart Victoria's Secret haha sedan idag var vi duktiga för vi gick nämligen 11.2 km i uppförsbacke och skog! Vi gick till en punkt som heter Harney Peak och är den högsta punkten Öster ut härifrån ända till Alperna hahaha xD så ni kan ju förstå hur otroligt ont i fötterna jag har och en jättefin linnebränna har jag också! Så den var en liten uppdatering härifrån och sedan åker vi vidare till Florida och Disney World!!!!
2010-05-18
 23:04:52

inte langt kvar

Nu har dagen antligen kommit, dagen jag bade fruktat och langtat efter, SISTA SKOLDAGEN!! Jag tror seriost att jag ar den enda som tycker det ar sorgligt!
Men jag ar ocksa glad for imorrn kommer min alskade familj hit, jag har langtat sa mycket efter dem och jag ar bara saa "excited"! haha
Men gud vad jag kommer sakna alla har, jag far som en klumt i magen bara jaga tanker pa det!!

Sa jag vet inte vad jag ska saga, det ar verkligen blandade kanslor!

See you all sooon!!

2010-05-12
 05:20:24

Längsta vintern någonsin

Idag när jag fick se de stora snöflingorna en andra gång den här månaden började jag nästan skratta. Jag kan verkligen inte fatta att vi fortfarande får snö i Maj! Det började i oktober och så har det hållt på till nu, det är verkligen den längsta vintern jag någonsin varit med om.. tror jag iallafall!

2010-05-06
 21:23:05

Custer Prom, Hawaiian Style!

Ok, precis efter jag kommit hem fran hawaii borjade jag skriva detta inlagg men sa kom allting i vagen och jag har inte publiserat det an, sa idag fortsatter jag pa det.. ps, det kommer inte bli mycket bloggande pa ett tag for skolan tar over all min tid och sedan vill jag spendera fritiden med vanner och "familj" nu innan min riktiga familj kommer om exakt tva veckor minus en dag!!! SER VERKLIGEN FRAM EMOT DET!!!

Sitter nu i skolan efter en underbar vecka pa Hawaii, jag har inte uppdaterat sa mycket for vem vill sitta vid datorn nar man kan ligga pa stranden? INTE JAG!! och jag har en stark kansla av att denna vecka kommer innehalla ytterst lite bloggning med for gissa vem som ligger "ganska" sa mycket efter?! Men jag kan uppdatera lite om de senaste dagarna pa Hawaii.

Dagarna efter det att jag uppdaterat fick vi en heldag pa stranden med bara sola och bada/snorkla, det var en fisk ca en decimeter lang (inte sa stor alltsa) som var jattefin och gullig men som man brukar saga, "dom inte en bok efter omslaget", fisken borjade namligen attakera oss! Och jag som ar lite radd for fiskar simmade i full fart bort men sara tyckte det var jatteroligt och stannade dar for att leka med den, tills den bet henne i foten! Tur att hon hade skor!
Sedan gick vi ocksa till Luau kallas det, vilket ar en helkvall av bara Hawaiiansk kultur. Nar vi kom dit sa fick blomkransar runt huvudent och sa plev vi placerade med valdigt bra utsikt over scenen. Medans vi vantade pa att alla skulle komma fick vi chips gjorda pa en valdigt vanlig frukt pa hawaii som jag inte ens ska forsoka stava men den var iallafall valdigt god i chipsform (fick senare smaka den tillagad och det var inte lika gott kan jag lova). Efter det fick vi se hur de lagade mat pa gammalt vis, med hjalp av valdigt heta stenar och sedan lov och filtar over det. Sedan blev det buffet av massa olika Hawaiianska matratter, mycket gott men ocksa manga konstiga saker. Till sist blev kom vi till det vi alla vantat pa, eller iallafall jag, namligen Hulahula dansen! det var sa himla coolt! Det gar verkligen inte att beskriva men det var mycket battre an jag kunnat forestalla mig! Jag ar sa glad att jag fick chansen att uppleva det!

Vi gjorde massa annat kul med saklart men nar vi skulle aka hem pa fredagen, efter langa koer och vantetider fick vi reda pa att vart flyg var forsenat... "A NEJ" tankte jag, om det var alldeles forsenat skulle jag missa prom!! sedan en timme senare berattade de att vart flyg var INSTALLT! och jag fick panik, jag visste inte om jag skulle skratta eller grata! Men jag hade min Sara dar vid min sida vilket halpte otroligt mycket hihi!
Sa vi fick aka buss till ett hotel dar vi skulle bo, gratis tack och lov, och det var inte mycket att gora. Men vi bestamde att eftersom vi fick en extra dag pa hawaii men missade prom sa skulle vi gora var egen prom, med Sara som min dejt. Sa dagen efter gick vi "down town" for att hitta klanning till mig och Hawaii skjorta till Sara, och darefter bjod Sara mig pa lunch precis vid vattnet, hur mysigt som helst! Nar vi atit klart gick vi till "farmers market" dar de gjorde blomkransar och de gjorde en "corsage" till min handled. Till sist gick vi till ett jattefint stalle dar vi tog massa bilder! Post prom hade vi vid poolen :D
Jag hade verkligen hur mysigt som helst och det gor faktiskt inte mycket att jag missade prom i Custer for istallet sa fick jag min egna speciella prom och jag fick spendera den med min basta van!

Sedan nar allt det roliga var over sa var vi tvungna att aka hem.... Forst var planet fran Hawaii forsenat sa vi kom fram i LA precis innan planet till Salt Lake skulle aka sa vi fick springa dit forst och nar vi var pa sa var de tvungna att gora nagot med det planet sa vi blev 45 minuter forsenade till Salt Lake vilket resulterade i att vi missade det! Sara missade sitt ocksa men bara med 2 minuter!!
Sa i Salt Lake sa gick det inga fler flyg till Rapid sa vi var tvungna att ta ett flyg till Denver och darifran till Rapid. Men sjalvklart sa fick vi spendera 4 timmar i Denver forst. Vi kom hem kl 9 pa sondag kvall efter att varit vakna 32 timmar!

Jag hade en underbar vecka men hemresan var inte lika kul!!

2010-05-06
 16:44:54

Januari 6th 2010

Hej allihopa! Det var ett tag sedan jag bloggade men jag har sa mycket i skolan just nu att jag inte har tid till bloggen men jag haller pa med ett langt inlagg om Hawaii sa det kommer forhoppningsvis snart!

Inatt drommde jag iallafall om nar min familj kommer (tva veckor igar) och det var en bra drom sa jag var ganska glad, men sa gick jag in i mitt badrum dar jag har ett fonster och det forsta jag ser ar VIT SNO (!!!) och min tankte var "Vanta lite nu, vilken manad ar det?!" Jga trodde seriost att det var Januari. Och till och med pavag till skolan kanndes det som det. Det var som om jag gatt tillbaka i tiden!! Valdigt konstig kansla. Men nu tycker jag inte att ni kan klaga pa vadret, det ar maj och vi har en decimeter sno och hagel!

Sag att Flickan fran Ovan visas pa bio nu i Sverige och ni bara maste se den, den ar bara for underbar, men glom inte att ta med nasdukar for den ar valdigt sorglig!

2010-04-22
 20:27:02

Jag har fatt sa manga kommentarer fran er och det gor mig jatteglad men jag har inte tid att svara pa alla, men jag har godkannt dem och last dem sa TACK!
2010-04-20
 09:55:26

Uppdatering från Hawaii

Nu har jag varit här i tre hela dagar plus fredag när vi flög in och det är bara så underbart, vi bor i en lägenhet precis vid havet och en orolig utsikt men här är en liten smmanfattning av vad vi har gjort hittils:

Fredag:

Vi flög från Rapid City 8.20 och mötte upp med ingen mindre än min älskade Sara i Salt Lake City. Gud vad jag har saknat henne, jag viiste inte hur jag skulle reagera vid första mötet men när jag såg henne og instingterna tag i mig och vi sprang emot varandra, ingen av oss kunde hålla tillbaka tårarna.. verkligen en obeskrivlig känsla. Nu fruktar jag bara avskedet! Men iallafall så flög vi därifrån till LA och sedan en 6 timmar lång resa till HAWAII!
Sedan på kvällen när vi kom hit så åt vi jättegod mat på en restaurang "down town", vi alla var verkligen vrålhungriga. Jag och sara köpte också vår första sovenir, en blomma att ha i håret. Sedan gick vi ock lade oss till ljudet av vågorna utanför fönstret, hur mysigt som helst!

just nu är Sara gift (hon har blomman på vänster sida)

Lördag:

På lördagen vaknade vi väldigt tidigt, närmare bestämt vid 6 eftersom det är fyra timmars tidsskillnad mellan hawaii och Custer\Libby, men det var bara skönt faktiskt. Så vi hade massa tid att utforska stället. Vi gick ner på stranden precis utanför där vi också såg havssköldpaddor, vi spelade tennis och sedan svalkade av oss i poolen och sedan gick vi runt lite i affärer och avslutade dagen med att äta på Bubba Gump, och jag fick äntligen äta räkor, det var huuur gott som helst, jag har inte ätit fisk eller skaldjur sedan jag lämnade Sverige!

Söndag:

THE BEACH!! Vi hoppade och surfade i de otroligt stora vågorna, man åkte under plera gånger om och många gånger var de så höga som man bara ser på filmer och det var faktiskt läskigt måste jag säga!! Men även fats det var läskigt ibland så var vi inte fega, för det var såå himla roligt! Det var en gång när vi åkte jättelångt in på stranden (vi hade små surfingbrädor som man ligger på mage på) och så kommer Sara fram till mig: "ÅÅH NEJ RULLADE JAG ÖVER DIG?!" för tydligen så rullade hon över någon men jag kan lova er att det var inte mig. Men så kollar vi på bilder idag och så ser vi bilden från den vågen och bredvid Sara är det en man som kollar jättekonstigt på henne och gud vad vi båda skrattade, det var så jag fick ont i magen!!

hans blick är bara fööör oslagbar!!

Måndag:

Natten till idag sov vi faktiskt utomhus och kan ni fatta hur mysigt det var att bara ligga ute och somna till vågorna och sedan vakna med blick ut över palmerna och havet, verklgen underbart!! Dagens utflykt gjorde vi till en vik där man kan paddla kajak över till en liten udde eller vad man ska kalla det, men iallafall få är det ett perfect ställe att snorkla och gud vad många färgglada fiskar vi såg. jag har snorklat i både Kroatien och Kreta men inget slår det här, dessutom var vattnet så klarblått att det var svårt att fatta att vi var i havet och inte en pool! Vi fick också mycket färg idag, men när vi paddlade hade vi på oss sor så jag har en linje på fötterna och även för mina plåster på knäna (jag slog i knät i en sten igår när vi surfade på stranden) så det dder jättekul ut!! Sedan spenderade vi ytterliggare någon timme på stranden utanför huset, älskar verkigen den stranden!

Nu tycker jag verkligen att jag har varit duktig, ni fick till ock med see massa blder! :D

2010-04-16
 07:29:58

Vad hander i Europa?

Det enda som jag har sett och hort hittills ar att en vulkan pa Island har fatt utbrott och sa visade de ett stort moln over hela norden och jag maste saga att det gor mig riktigt orolig, snalla ge mig detaljer!

2010-04-15
 22:22:31

Fanny

Visste ni att Fanny var det mest populara fornamnet under 1850s i USA och det finns 13,906 Fannys i USA men bara en eller mindre med mitt efternamn..

Du kan kolla hur populart ditt namn ar i USA pa www.howmanyofme.com, det ar vad jag gor under mattelektionen haha, fast jag ar klar med alla laxor sa det borde vara ok!

Samma tid imorgon kommer jag var pavag till Hawaii med min alskade Sara, ville bara att ni skulle veta!

HowManyOfMe.com
Logo There are
or fewer people with my name in the U.S.A.

How many have your name?
2010-04-12
 02:40:47

MUMS!!

Jag måste erkänna att jag inte har varit riktikt rättvis mot Amerikanskt godis/sötsaker, även fast jag saknar svenskt saltlakrits och Marabou så finns det en del saker jag kommer sakna härifrån med. Jag åt nämligen en Dary Queen Blizzard idag och konstigt nog blev jag ganska nedstämd för jag visste att om lite mer än en månad kommer jag inte ha chansen att äta det mer. En annan favorit är Oreos, världens bästa kakor! Sedan såklart Fruit Roll-ups och Nerds...

2010-04-11
 18:39:06

Leather Jacket

Tydligen "jackan som alla vill ha". Såg denna på Blogg.se's förstasida, beskriven som baseball jacka... Jag vet inte om det är en baseball jacka eller inte men vad jag vet är att här kallas de läderjackor (direkt översatt, måste säga att det låter lite konstigt), jag har nämligen beställt en själv och kommer vara färdig i maj någon gång, men min kommer vara lite mer personlig. Min kommer vara lila, gul (guld), svart och vit, den kommer också ha ett "C" istället för "R", och på ena armen kommer det stå "Class of 2010", och sist kommer det stå "Wildcats" på baksidan. "Leather jackets" är jackor man gör personlig beroende på vilken skola man går i, till exempel, jag går i Custer High School (därav "C"), men det får man bara om man förtjänat det om jag säger så, alla sporter har liksom egna kriterier för att få en, i Cheerleading var man tvungen att vara med på 90% av matcherna och träningarna och om man lyckades uppnå det fick man ett "C". Skolans färger är lila och guld, därav färgerna på jackan. Och vår maskot är "Wildcats". Sedan, eftersom jag tar "studenten" (graduation) i år så ska de stå "Class of 2010". Jag ser så fram emot att ha den här hemma!!!

2010-04-11
 08:05:51

OOOO - K - LAHOMA....

....where the wind comes sweepin' down the plain..

Idag hade vi två upprtädanden av Custer High Schools Spring Musical, "Oklahoma" och det var bara så sjukt kul, och jag är så glad att jag äntligen fick chansen att vara med i en musikal!!!

A part of the crew under pausen mellan Akt I oh Act II :D

The Ranger's gals + Kenzie som står för Make up :D

Laurie (Hannah), Curlie (Sam),  och Aunt Eller (Christine)

2010-04-04
 22:20:05

Ny design

Jag tyckte det var på tiden att jag böt design men jag är inte så kreativ så jag använde en färdig mall som www.tescho.se gjort och utgick från det. Blev väldigt nöjd faktiskt :D

Det snöade idag igen, nu vill jag bara att våren ska komma (tillbaka).

Jag vet inte hur jag kunnat glömma att berätta för er att min älskade vän Emma beställt biljetter till MUSE den 21 Juli!! - jag är så överlycklig, ni kanske kommer ihåg när de kom till Stockholm i Oktober? Jag trodde inte att jag skulle få chansen att se dem live efter det, iallafall inte så snart!!!